plannja-låma-konsthall-1566

Bli inspirert av Plannjas produkter

Liten kunsthall med stort uttrykk

På baksiden av en eneboligtomt mellom små fjellknatter har det landet en kunsthall i miniformat. Teatrale lysinnslipp med kontrasterende svart aluminiumplate og markerte diagonale linjer vitner om at den inneholder noe helt spesielt.

Et ”attefallshus” er et anneks som gjerne brukes som en ekstra bolig, en bod eller kanskje et kontor. Men i Långedrag utenfor Göteborg har de 25 tillatte kvadratmeterne fått et større oppdrag – som kunsthall. Den lille bygningen ble innviet den 29. august og viste allerede fra begynnelsen stor kunst av Yvonne Möller og Lars Englund.

STEG Arkitekter hadde tidligere arbeidet med det kunstinteresserte paret Kjell Zackrisson og Lena Hedlund og jublet da de fikk spørsmål om de trodde at det kunne være en god idé å bygge en offentlig kunsthall på 25 kvm på parets tomt. 

– En minikunsthall kan man ikke takke nei til og det har vært et artig prosjekt helt fra starten av. Målet har vært å skape en skulpturell bygning tilpasset etter plassens forutsetninger, sier Jenny Stening, STEG Arkitekter.

– For oss var det mest et innfall. Vi var deleiere i et galleri i Göteborg på 80- og 90-tallet, og vi hadde fortsatt kontaktene og mye kunst som vi eide selv. Det føltes også spennende å få skape noe i hagen, forteller Lena Hedlund.

Tomten og stedet hadde sine tydelige begrensninger med berg i dagen og tilgrensende eiendommer. Byggereglene for ”attefallshus” med en maksimal høyde på 4 meter fra mark til møne og en størrelse på 25 kvm ble definitivt en utfordring fordi de ønsket mange vegger med høyt under taket, stort lysinnslipp og god plass til kunsten.

– Vi valgte derfor å la plassens skjevhet gå igjen i både plan og tak og fokuserte på at det var viktig å få inn lyset fra nord, forklarer Jenny.

Tomten er omgitt av et ganske brokete villaområde og derfor var det viktig for arkitektene å finne en solid form, et volum uten utstikkende detaljer. Den kystnære beliggenheten stilte dessuten høye korrosjonskrav. Løsningen ble et ytre av svart aluminiumplate fra Plannja, med en form og struktur som ble utviklet i nært samarbeid med blikkenslageren Ronny Jensson i Göteborgs Förenade Plåtslageri.

Bygningens mest iøynefallende del er det triangelformede takvinduet som utenfra setter attityden på hele huskroppen og innenfra rammer inn himmelen i et varig, men likevel stadig foranderlig kunstverk. Takvinduets diagonaler går igjen i det belyste vindfanget, som har en mønsterperforert ytterdør, en skyvedør. For blikkenslagerne var den store utfordringen derfor å gjøre bygningens ytre så stilren og enkel som mulig.

– Svart båndtekket plate på både tak og fasade i så lite format som dette er slett ikke noen lett jobb. Spesielt ikke med takvinduets uvanlige vinkler og et tak som luter i flere retninger. Alt synes, forklarer Ronny. 

Fra arkitektenes side var det imidlertid også velkomment med uvanlige båndbredder fordi det forsterker bygningens uttrykk. Så sammen kunne de skape fine detaljer som også fungerer med de tekniske forutsetningene.

Ronny og medarbeiderne hans er mest stolte over at helheten ble så bra, at bygningen er sammenhengende og nå oppleves som enkel.

– Når arkitektene kontakter oss i en så tidlig fase som i dette tilfellet, kan man løse alle eventuelle problemer og faktisk virkeliggjøre den visjonen som arkitektene har, sier han. 

Jenny konstaterer det samme, at det nå er vanskelig å forstå at denne lille bygningen har tatt så mye tid og krevd så stort engasjement for å kunne virkeliggjøres.

– De mest vellykkede prosjektene er de som føles så enkle og selvsagte som dette når de står ferdige, bekrefter hun.

Lena og Kjell var delaktige i hele prosessen og for dem betyr det mye at de fra stuen kan se inn gjennom den perforerte entreen og nyte både kunsten og lyset som stråler inn. De forteller at den lille kunsthallen også har gitt hagen en ny romslighet, slik at den er blitt enda mer anvendbar. 

For Göteborgs Förenade Plåtslageri var dette et uvanlig prosjekt, fordi de sjelden utfører jobber for privatpersoner. Men dette oppdraget var rett og slett for fristende til at de kunne si nei, selv om det var lite. Ronny forteller imidlertid at det heldigvis blir stadig vanligere med bygninger der man bruker tynnplate, f.eks. på fasader. Som blikkenslager blir han nå involvert både oftere og i en tidligere fase enn for noen år siden.

– Det er veldig kjekt at det brukes stadig mer tynnplate i arkitekturen og at den får mange ulike uttrykk, sier han og vil samtidig rose Kjell og Lena som våget å satse på et så uvanlig prosjekt.

Innvielsen av kunsthallen, som har fått navnet Galleri LÅMA, og den første vernissasjen ble holdt den 29. august med et 50-talls deltakere samlet på corona-sikker avstand i hagen. Lena forteller at de så langt har fått en fantastisk positiv respons, både fra kunstnere og besøkere. Fremtidsplanene for Galleri LÅMA er imidlertid ikke helt klare. Lena sier at de tar det som det kommer, men det er allerede planlagt flere utstillinger og bygningen er også et kunstverk i seg selv, vel verdt en tur til Långedrag.



Om Galleri LÅMA

Kunstnisje: Nåtidskunst, primært konstruktivistisk kunst. Galleriet både viser og selger kunst.
Eiere: Lena Hedlund og Kjell Zackrisson
Åpningstider: Lørdager og søndager kl. 12–16 samt onsdag kveld kl. 17–20 eller etter avtale.

Arkitekt: STEG Arkitekter
Blikkenslager: Göteborgs Förenade Plåtslageri
Fasade og tak: Båndtekket svart aluminium (Plannja Hard Coat 25, PL 01 svart)
Huskropp: KL-tre

Mer info:  
Plannja AB https://www.plannja.se/
Galleri LÅMA https://lamagalleri.se/
STEG Arkitekter http://www.stegarkitekter.se/
Göteborgs Förenade Plåtslageri https://www.gfp.nu/